Välj rätt polermaskin - Vår guide för val av polermaskin!
Vi får ofta frågan; "Vilken typ av polermaskin ska jag välja?".
Svaret är inte alltid tydligt, eftersom valet av maskin beror på flera saker.
Kanske kan du inte nöja dig med en enda polermaskin för din bil eller motorcykel - kanske kan du det.
I slutändan är det alltid upp till dig att välja - men här ger vi dig input kring vad vi tycker den bästa polermaskinen ska ha för egenskaper.
Läs nedan för att ta reda på vilken polermaskin som är rätt för dina behov.
Generellt om typer av polermaskiner:
Det finns generellt två typer av maskiner på marknaden som du kan använda för bilpolering. Dual-Action (oscillerande) och Rotary (roterande) polermaskiner.
Oscillerande / Dual-Action
Dual-Action betyder en maskin som gör två olika rotationer. Det vill säga, samtidigt som trissan roterar gör den också en 8-positionsrörelse. Tillsammans kallas detta för en oscillerande rörelse, och därför kallas oscillerande polermaskin eller det vanligare namnet, Dual-Action.
Fördelen med denna rörelse är att trissan träffar samma område från flera olika håll. Detta innebär att området där trissan träffar blir jämnare polerat. Och en jämnare polering minimerar hologram och skuggor efter polering.
Samtidigt förflyttas friktionen och därmed värmen till ett större område. Detta minimerar risken för att bränna igenom lacken.
Detta betyder också att Dual-Action maskinerna - totalt sett - är de säkraste maskinerna som kan användas. Det betyder dock inte att de enbart är för nybörjare. Faktum är att 9 av 10 yrkesverksamma använder främst Dual-Action i sina upsättningar.
Rekommenderad Dual-Action maskin
Roterande / Rotary
Rotary betyder också: rotation. Och det är vad maskinen gör; den gör en direkt rotation.
En direkt rotation i kombination med en snabbt roterande trissa ger i allmänhet ett snabbare resultat. Det vill säga, en Rotary maskin tar bort lack snabbare. Om du behärskar den roterande polermaskinen kan du korrigera lack snabbare än med en Dual-Action.
Rotary polermaskinen har sedan ankomsten av Dual-Action maskinen hamnat lite i skymundan. Det är synd, för det är den mest effektiva maskinen - och den kan ge lika bra resultat som en Dual-Action.
Nackdelen med en Rotary är att den kan skada lacken när den hamnar i otränade händer. Att rotera små ytor under långa perioder skapar värme och friktion som kan orsaka skador på lacken. Men låt dig inte skrämmas av det. Om du vill ha en Rotary, köp en. Vi anser att fördelen väger upp för den lilla nackdel som den kan ha.
Rekommenderad Rotary maskin
Vilken polermaskin rekommenderar vi då?
När allt är lika, brukar vi säga att en Dual Action-maskin är det bästa valet för nybörjare.
Med en sådan maskin måste du nästan vända den upp och ner med bladet uppåt för att skada lacken. Du måste verkligen ha mycket otur!
Med det sagt kan du under tiden börja öva och lära dig använda en Rotary-maskin - om du har en ödmjuk inställning till processen och vill lägga ner tid på att lära dig.
Den ena modellen är inte "bättre" än den andre. Förstått på så sätt att varje maskin kan uppfylla olika behov - men på sitt eget sätt. Det beror mycket på smak och behov. Vissa vill arbeta med så små trissor/ytor som möjligt, medan andra med så stora som möjligt.
Numera finns det även sladdlösa polermaskiner. De erbjuder en frihet som du inte får med sladdanslutna maskiner och är otroligt lätta att lära sig. Maskinerna är farliga att prova - för när du väl har provat en maskin med batteri kan det vara svårt att gå tillbaka till en maskin med sladd 🙂 Du kan kika i butiken på våra sladdlösa alternativ!
Du bör även vara medveten om följande när du väljer en Dual-Action maskin:
När du väljer din Dual Action-polermaskin bör du börja med att tänka på vad du ska använda den till.
Är det för din vanliga bil, husvagn, lastbil eller motorcykel - eller kanske alla? I grund och botten handlar det om hur stora ytor den huvudsakligen kommer att köras på. Ju större fordonet är, desto större maskin/fästplatta. Det finns ett "men"här - men det kommer vi till.
Trissans fluktuation och storlek:
Det viktigaste när du väljer maskin är - vilken storlek på trissan/trissorna den är kompatibel med och hur mycket trissan vobblar när den roterar.
Ju större sving och ju större trissan är, desto effektivare och snabbare kan maskinen arbeta. Det är riktigt bra på stora ytor. Men ute i hörnen och på kanterna vill du ha en maskin som körs med minsta möjliga sväng och minsta möjliga trissa - för att minimera trycket mot kanterna och för att göra maskinen lättare att kontrollera.
Det är till exempel inte optimalt att polera ut till kanten på en dörr eller huv med ett 6¨-hjul med 21 mm sving.
Och du kommer inte att hitta en maskin som kan göra båda sakerna. Om du bara vill ha en maskin - då måste du kompromissa lite här!
Fysisk utformning och krafter:
Våra maskiner har olika utformning, vikt och krafter. Hur maskinen känns i dina händer är förstås viktigt. Men vi kan konstatera att detta vanligtvis inte är det som varken vi eller våra kunder ser som ett problem. Maskinens krafter följer vanligtvis maskinens fysiska utformning. Maskinkrafterna på en Dual Action-maskin avgör hur den fungerar i kurvor, mot kanter - och på ställen där skivan inte är platt. Ju starkare maskinen är, desto lättare är det att hålla skivan roterande. Och det innebär ett smidigare resultat.
Så vilken polermaskin ska du välja?
En så liten maskin som möjligt !?
Om du väljer vår minsta polermaskin kan du polera 90 % av din bil utan problem. Visst tar det lite längre tid, men en liten lättviktsmaskin är superlätt att arbeta med - och du får ett bra resultat på hela bilen. Om du letar efter en polermaskin för motorcyklar är en sådan här perfekt.
Vår rekommendation:
Liten Dual-Action polermaskin eller FLEX PXE 80
"Ja - men den borde gå lite snabbare"
Då bör du välja en polermaskin som kan arbeta med minst två storlekar. Då har du möjlighet att komma nära kanterna och få bra resultat här - och en maskin där det inte tar för lång tid att göra stora ytor.
Vår rekommendation:
Dual-Action polermaskin med 15 mm sving
"Vad händer om jag vill investera i två maskiner"?
Om du vill ha två polermaskiner ska du välja en maskin som kan användas på små ytor med liten svängning - och en maskin som kan användas på stora ytor med stor sving..
Då har du ryggen fri för alla jobb som du kan stöta på när du polerar bilar med maskin.
Vår rekommendation:
Liten Dual-Action polermaskin och Dual-Action polermaskin med 15 mm sving.
"Jag polerar främst stora ytor och det spelar ingen roll att resultatet längs kanterna är perfekt"
Välj då en av de stora maskinerna, som körs med antingen 5 eller 6 fästplattor och som har mycket kraft!
Vår rekommendation:
Dual-Action polermaskin med 15 mm sving
Dual-Action polermaskin med 21 mm sving
Se en demonstration av Flex PXE 80 här:
Vad du ska tänka på när du väljer en Rotary polermaskin
Fundera på om du har både tid och lust att lära dig använda en Rotary maskin. Detta ska inte ses som en skrämseltaktik, men inlärningskurvan för att använda en roterande polermaskin är brantare än för en polermaskin med dubbelverkande polering. Men när du väl behärskar Rotary-maskinen kan du uppnå fantastiska resultat - snabbt!
Eftersom polermaskinen endast gör en rak rotation kan detta orsaka lite instabilitet vid körning. Och den raka rotationen genererar värme - så det handlar också om att få trissan i rörelse - samtidigt som den hålls platt mot ytan.
Om du inte gör det riskerar du att bränna igenom lacken, skapa långa, tråkiga skuggor, hologram och i allmänhet ett ojämnt resultat.
Möjlighet att uppgradera med häftiga redskap:
Med en Rotary har du möjlighet att köpa några coola adaptrar i framtiden, så att du kan köra skivmaskiner så lågt som 1 tum. Kanske till och med mindre. Det gör den plötsligt till en fantastisk leksak för nördarna. Med riktigt små trissor, långa adaptrar etc. kan du polera riktigt trånga ställen där det inte är möjligt att polera med de redan tidigare små 3¨-trissorna. Men mer om det i framtiden!
Vår rekommendation: